Folkszemle, 2013. december hozzászólás | továbbküldés | nyomtatás

Varga Sándor

Néptáncgyűjtések adatolása és értelmezése
Visai (mezőségi) példák alapján

tartalom | I | II | III | IV | IV.1 | IV.2 | IV.3 |IV.4 | IV.5.a | IV.5.b | IV.5.c | IV.5.d | IV.6 | IV.7 | V

IV.6. Komplex szociotípusú táncok

Közép-Erdélyben főleg a régi stílusú táncok esetében gyakori, hogy ugyanarra a kísérőzenére férfi, illetve páros táncot járnak. Martin ezzel kapcsolatban komplex szociotípusú táncok kevert műfajú, polimorf kategóriájáról beszél.[181] Ezt a jelenséget Visából és környékéről is ismerjük, a tîrnăveănă nevű táncnál már részletesen is szóltunk róla. A lassú magyar, illetve ritka legényes esetében is láttuk, hogy négyes, vagy páros táncot is járhattak a kísérőzenéjükre. A sűrű legényes kísérőzenéjére több olyan férfi szokott páros táncot táncolni, aki nem tud legényest.

F.32. Sűrű csárdás. Lovász Ferenc Kuli (1948-) és ismeretlen párja, valamint ifj. Kiss Sándor Császár (1963-) és felesége Kiss (Kiss) Ildikó (1969-) táncol. A párjukat otthagyva csapásolnak, majd a férfitáncok lábfiguráira emlékeztető motívumokat táncolnak, helyi terminussal élve legényeznek. Zenél a Kodoba banda.[182]

„Olyan, mind e’ ritka szökős. Amibe’ legényest is lehetett táncolni, abba’ is táncoltak leánnyal.”[183]

A románoknál is ismert ez a jelenség. A lassú, forgatós páros táncuk után következő în ponturi-t csak a jobb táncosok tudták járni. A többiek sok esetben kicsit felgyorsítva folytatták az aszimmetrikus páros táncukat.

 Páros táncok közben is előfordul, hogy a férfi elengedi a nőt és a külön tánca közben figurázik. A visaiak, erre is használják, a kurázsizik és figurázik terminusokat.

« előző fejezet

[181] Martin 1979. 207.

[182] Funkciós videofelvétel. Gyűjtötte Tőtszegi András, 1989-ben, Visában.

[183] Fodor-Kiss Mihály Pulyka (1938-). Gyűjtötte Varga Sándor, 2000. 02. 09-én, Visában.

« előző fejezet

 

Folkszemle, 2013. december hozzászólás | továbbküldés | nyomtatás