Folkrádió

„Leomlik a fal” színpad és nézőtér között

A nézőtéren is játssza a csíkszeredai Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes új előadását, a Pöttöm Palkó című interaktív táncos mesejátékot. A produkció főszereplője a csíkmadarasi, hatodikos Antal Adorján, a Fölszállott a páva vetélkedő 2015-ös kategóriagyőztese.

Interaktív táncos mesejátékot mutatott be kedden a Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes, a Pöttöm Palkó című produkció csütörtökön és pénteken is megtekinthető Csíkszeredában. Az előadás rendező-koreográfusa Ivácson László, dramaturgja Fazakas Misi, főszereplője pedig a csíkmadarasi, hatodikos Antal Adorján, a Fölszállott a páva vetélkedő 2015-ös kategóriagyőztese. Az alkotók szerint kihívást jelentett a tánckarnak, hogy létrehozott egy ilyen előadást, és kihívás a gyerekeknek is, hogy részt vehetnek a mese alakításában. „A műsor ötlete akkor született, amikor a Fölszállott a páva vetélkedőben megláttam Adorjánt. Sok gyerek táncol, de ő a tudását megmutatta a magyarság előtt is. Arra gondoltam, jó lenne olyan műsort készíteni, amelyben egy fiatal szereplő is van” – magyarázta Ivácson László, az előadás rendező-koreográfusa.

Kérdésünkre, hogy milyen volt a próbafolyamat, Antal Adorján elmondta, úgy érezte, jobban tetszik, mint az iskola, de aztán kiderült a próbák folyamán, hogy ez is kicsit nehéz. A történet kibontásakor Charles Perrault meséje nyomán indultak el az alkotók, és mint mondták, kicsit „hargitásra” varázsolták. Ugyanakkor odafigyeltek arra is, hogy ahol csak lehet, az interaktivitás bontakozzék ki. A koreográfus úgy véli, kihívás a tánckarnak is ez a fajta játékmód, mert hol a színpadon, hol a közönség soraiban viszik a mese szálát. „Ez fontos lépés, hiszen mintegy leomlik a színpad és a nézőtér közötti fal, le kell menni a közönség közé is, és játszani kell” – mutatott rá.

A produkcióban több tájegység táncai is megtalálhatók, a koreográfia alapját az ugrós táncok alkotják, a rendező szerint ez frissességet és újszerűséget hoz a színpadra. De arra is odafigyeltek, hogy a helyi táncok is bekerüljenek, a népdalok közé pedig rég elkoptatottakat is becsempésztek, amelyeket újraértelmeztek, új szituációba hoztak, mivel remélik, hogy felfedezi a fiatal generáció is a bennük rejlő értéket és szépséget. András Mihály, az együttes igazgatója rámutatott, Fazakas Misivel először tudott együtt dolgozni az együttes. „Az ő munkája régóta hiányzik a Hargita együttes tevékenységéből, ezért azt terveztük, hogy a közeljövőben lesz még két közös munkánk, az egyik a Ludas Matyi, a másik pedig egy produkciótól független színésztréning” – mondta az igazgató.

Fazakas Misi, a sepsiszentgyörgyi Osonó színházműhely vezetője 2001 óta dolgozik együtt a Háromszék táncegyüttes táncosaival, Ivácson Lászlóval közösen pedig közel húsz előadást készítettek. Mint mondta, szép és izgalmas volt az az út, amit a csíki táncosokkal közösen bejártak a színésztréningek során. „Az Osonóban mi folyamatosan ezt keressük, hogyan lehet találkozni: a próbateremben egymással, az előadás folyamán a nézőkkel. A találkozások megkeresése, a színháznak mint ünnepnek a megélése nagyon fontos” – magyarázta Fazakas Misi.

A Pöttöm Palkó története a sokgyermekes szegény család legkisebbik fiáról (is) szól, próbatételeiről, jószívűségéről és eszességéről. Az előadás dupla szereposztásban látható, és a nagyszínpadi változat mellett egy stúdiótermi vagy kisebb színpadon is előadható produkciót is készítettek az alkotók. Az egyik változatban a Pöttöm Palkót játszó-táncoló Antal Adorján darabbeli apja Antal Zsolt, az édesapja, az együttes táncosa. „Számomra is öröm, hogy ez a műsor egy színpadon hozott össze bennünket. Általában én szoktam szurkolni neki lentről, vagy fordítva, ő nekem” – mondta el az édesapa.

Péter Beáta

Krónika, 2017. február 16.