Folkrádió

Fórum

Sziasztok! Mostanában csapott meg a népezene szele. Már egy ideje klarinétozom. Szeretném tudni, hogy a klarinét a magyar népzene mely tájegységein fordul elő, és hogy milyen zenekari összeállításban.

Kovács József

Új hozzászólás írásához be kell jelentkezni. Ha még nem regisztráltál, itt megteheted.

Kapitany Renata - 2007. május 28., 15.45

Üdvözlet
Tudom, hogy meg volt már említve a fórumon a rábaközi zene,de szintén kezdő lévén, a kérdésem mégis az, hogy mennyire elfogadható a klarinét a rábaközi zenében? Előfordul,vagy egyátalán nem jellemző arra a környékre? előre is köszönöm...

Sebe Kriszta - 2007. április 3., 14.02

Sziasztok!
Most látom csak, hogy van klarinétos fórum...
Teljesen kezdő vagyok (okt. óta nyúzom), és alapvető ismerethiányaim vannak. Szerencsére Széles Laci néhány emiljével már sokat segített, de azért még van mit kérdeznem... :) Pl. hangzóanyagbeszerzéssel még mindig gondban vagyok. Elsősorban a dunántúli területekre (Rábaköz, Duna-mente) tudtok ajánlani olyan CD-t, amin klarinétos is játszik? (Ha lehet, beszerzési forrással együtt.) Valamint: Pécsett nincs népzenés zeneiskola, de többen mondták, hogy táborban sokat lehet tanulni. Tudtok olyan tábort, ahol kezdőkkel is foglalkoznak? (A karácsonyi Méta-koncerten Csávás Attilát kérdeztem, ő a Méta-táborral kapcsolatban Salamon Beához irányított :), a honlapon meg az van a táborról, hogy haladókat oktatnak csak.) Körtének meg köszi a tippet a nádakról!
Kriszta

Salamon Beata - 2007. április 2., 12.29

Keressétek Gera Attilát (MÉTA egy.) és Csávás Attilát (Bekecs egy.)!
Egyikük Zeneakadémiát, másikuk Tanárképzőt végzett klarinét szakon!
Hál­istennek már ilyen zenészek is vannak köztünk!

dr. Kosnás Attila - 2007. március 13., 12.28

Sziasztok!

Én is klarinétozok, most próbálkozok brácsával (tud valaki eladót? :)). Annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy pl. Rábaközben nem volt jellemző a klarinét a vonósbandákban, inkább külön. Ahol rendszeresen a vonósokkal játszott, az pl Bogyiszló, Madocsa, Szatmári vidék, legalábbis én így tudom. De ha játszott, mindig a prímásnak volt alárendelve, inkább díszített, mint a konkrét dallamot játszotta volna, különben kapott a fejére :)
A nád kettes erőséggel olyan rikoltozó hangot ad, és könnyebb a gikszer lehetősége (amikor belesípol), de ez alapvetően az ajak hibája/fáradása. A hármas már sokkal lágyabb, puhább hangot eredményez, csak erősebb ajak kell hozzá. És persze egyetértek Évával, sok függ a fúvókától is.

Smidt Éva - 2007. február 6., 16.04

Szia!

A nád erősségét első körben a fúvókához kell illeszteni. Nem tudom milyet használsz, nekem egy Vandoren B40 Serie 88 fuvókám van, és 2-es nádat használok hozzá. Néha meg kell egy kicsit csiszolni, ha nem egyenletes a vastagsága, vagy úgy érzem, hogy nehéz fújni. Ezt a kérdést a tanár bácsim jól menedzseli. :-)
Szóval a náderősség lényegében attól függ, hogy milyen nyitott vagy zárt a fúvókád. Vagy a gyártó oldalán, vagy a www.vandoren.com oldalon találsz táblázatot a különböző nyílású és szögű fúvókák felhasználási területéről és arról, hogy milyen erősségű nád illik hozzájuk.
Remélem tudtam segíteni. :-)
Mi a gondod a náddal? Gixert fújsz, azért merült fel, hogy gyenge? Ez lehet befúvási, vagy ajaktartási probléma is. Sajna nem vagyok profi, mert én is csak tanulom, de egy szakértő segíthet a probléma megfejtésében.
Üdv,
Körte

Széles László - 2007. január 21., 20.20

Ha valamelyik klarinétos olvassa, akkor legyenszíves írja meg, hogy ő milyen keménységű nádat használ.
Én B-klarinéton játszom, illetve próbálok játszani dunántúli és szatmári muzsikát. Eddig 2es nádat használtam. Lehet, hogy "Gyenge a nád..."?

Előres is köszönöm!
Üdv:
Széles Laci

Kovács József - 2005. november 8., 19.47

Köszönöm a segítségeteket.
Nem gondoltam volna, hogy ez ennyire durva kérdés volt, hogy ekkora vitát indítson. Egyébként, ha már a tájegységekről volt szó, konkrétan az Unger Balázs által felsorolt történelmi Magyarország, Moldva, Bukovina területekre vagyok kiváncsi, de az ezen területeken élő más nemzetiségek zenéje is érdekel.

Számel Péter - 2005. november 8., 13.15

O.K.
Na most kötekedek:
-magyar zene milyen magyar tájegységen
-magyar zene milyen tájegységen
-magyar tájegységen milyen zene
ez mind különbözik
, de ne folytassuk, fáradok. Azért alapvetően egyetértehetünk abban, hogy az alföldi a legkézenfekvőbb lehetőség József számára!?

Unger Balázs - 2005. november 8., 13.03

Na akkor megérkeztünk :) Én is egyértelműen a MAGYART vallom magaménak, csak a kérdés az volt:" a magyar népzene mely tájegységein fordul elő?" Namost kérdéses, hogy mit nevezünk MAGYAR tájegységnek? Nálam a magyar népzene tájegységei a történelmi nagy Magyarország + Moldva +Bukovina...ezért "mertem" leírni a válaszomat, ami így lehet hogy kicsit internacionálisra sikerült...elnézést, ha valakit megbántottam vele...

Számel Péter - 2005. november 8., 12.45

semmi bajom a többi magyar muzsikával (a nem magyarral sincs bajom) csak szerintem nekünk (már, ha magyaroknak tekintjük magunkat) elsősorban ezt kell népszrűsítenünk elsősorban(itt a fórumon és máshol is)és nem mindenféle mást (is). Mindenk a sajátját, kultúrálisan nem beszélhetünk kisebbségről, max. kevesebbségről. Én egyenértékűnek tekintek minden "kisebbségi" és "többségi" kultúrát, csak hozzáteszem, hogy melyiket tekintem sajátomnak. ennyi

Számel Péter - 2005. november 8., 12.38

"Magyar emberek is mulattak ezen muzsikákra..."
Mivel nem éltem 100-200 éve, ezért nem tudhatom, de Te sem, hogy ki mire mulatott. Egy biztos: minél régebbre megyünk vissza időben a társadalmi és etnikai rétegek, csoportok annál jobban elkülönültek (ma a DISCO-ban együtt mulat a péklegény az újgazdag gyerekkel). Ebből kiindulva nem valószínű, hogy egymás muzsikáira kíváncsiak lettek volna...

Unger Balázs - 2005. november 8., 12.38

Kedves Péter! Ezt mind értem, és támogatom, de akkor mi a bajod a többi felsorolt MAGYAR tájegység zenéjével?

Számel Péter - 2005. november 8., 12.34

Na jó, tudom, hogy abba, hogy mi a magyar bele lehet kötni! Általában az internacionalista, sehova nem kötődő emberek szeretik ezt foszírozni, miközben átlépik identitásuk küszöbeit és a népek barátságát a zászlóikra tűzve saját nemzetüket a porba tiporják. De tekintsünk valamit magyarnak (nekem az alföldi tekerős-klarinétos muzsika az) és azután bánjunk is úgy vele. Ami meg román, az román - abban meg lehet magyar is egy kicsi, de attól még nem magyar.
Még a végén kiderül, hogy magyar kultúra nem is létezik, hanem amit annak nevezünk az egy turmix a környező népek kultúrájából.

Kék Cinke - 2005. november 8., 12.11

Bársony Mihály archív felvételeit megveheted pl. a Hangvetőnél: http://www.hangveto.hu/item.php?tid=9

Az Utolsó órás felvételekhez meg a Hagyományok Háza médiatárában juthatsz hozzá.

Széles László - 2005. november 8., 11.52

Sziasztok!

Hasonló cipőben járok, mint Józsi, bár azért elég sok népdalt ismerek (tudom, ez nem ugyanaz, mint a népzene). Már irtam a Fórumba Klarinéthoz keresek hangzóanyagot címmel, de oda sajna, nem sok hozzászólás érkezett. (Tudom, én vagyok a hibás. Tájékozatlan voltam, és konkrétan Méhkerék zenéjét is bele vettem a listámba, holott, csak annak a zenéje is érdekelt volna, nem a klarinét miatt. Lehet, hogy félreértettétek.)
Kék Cinke volt oly kedves és oda is beírta Agócs Gergely hozzászólását. Érdeklődnék, hogy hol tudom a lentebb felsorolt CD-ket beszerezni.
Még mindig keresem a hangzóanyagokat klarinéthoz...

Unger Balázs - 2005. november 8., 11.28

Miért éppen az az igazi MAGYAR?

Unger Balázs - 2005. november 8., 11.28

Péter! Érdekes az okfejtésed, de ez szerintem a végtelenségig lehetne csűrni csavarni.Magyar emberek is mulattak ezen muzsikákra... (Apropó Dél-Alföldre milyen betelepítések is voltak annó??? )

Számel Péter - 2005. november 8., 10.50

"Azért még a Péter által említett helyeken kívül van egy pár..."
mondatra reagálnék:
Milyen zenében használnak pl. spanyol gitárt?
Hát természetesen a spanyol zenében, de ezen kívül még ezerfélében.
Lehet, hogy rossz a hasonlat, de az én megközelítésem NEM az volt, hogy kinek van (volt) klarinét a birtokában (mert akinek van, volt az általában játszott is vele), hanem az, hogy melyik az a tájegység, melynek muzsikájára leginkább rányomta bélyegét ez a hangszer úgy, hogy leginkább megmaradt magyarnak. Nem tudom, hogy a román és cigány bandák hogy jönnek ide?
De akkor említhetnénk még a new orleansi négereket, meg a new yorki zsidó művészeket is, akik szintén jól és stílusosan klarinétoznak, de ez szintén hogy jönne ide???
Már megint nem saját hagyományainkat akarjuk ápolni, hanem mindenki másét, csak mert itt él a Kárpát-medencében!
SzP

Pávai István - 2005. november 8., 9.48

A Székelyföldön a rezesbandákban mindenhol előfordult klarinét. Ezek a rezesbandák a 19. század közepe óta sorra alakultak ott a nagyobb településeken. Ezek azonban csak részben, s csak helyenként folklorizálódtak, főleg a módosabb, urizálni akaró lakodalmakban hívtak "rézbandát".
Udvarhelyszéken legalább 150 éve megtalálható a vonósbanda szerves részeként a klarinét, néha tárogatóval helyettesítődött. A legelső fonográfos gyűjtések között is van klarinét.
Meg kell azonban különböztetni azt az esetet, amikor nem hagyományátadásról van szó, hanem a módosabb parasztember hangszert vásárol tehetséges gyerekének (lehet az klarinét, harmonika, tárogató, bármi), aki aztán kikeresgéli rajta az ismert dallamokat, s saját szórakoztatására játszogat rajta, ahogy tud. Ez népzenei szempontból nem ugyanolyan jelentőségű, mint a hagyományosan átörökített hangszertudás, első körben nem is számítható folklórnak, de később folklórrá is alakulhat. A később nem azt jelenti, hogy aznap késő délutánra, hanem pár generációváltás után.

Unger Balázs - 2005. november 8., 8.16

Azért még a Péter által említett helyeken kívül van egy pár, haladjunk keletről nyugatra:
- Moldvában főleg román rezesbandákban Esz-klarinét...
- Elétve azért Székelyföldön, Marosmentén is megtalálható ritkán vonósbandában.
- Román részeken közkedvelt hangszer Olténia, Bánát, Bihar,itt vonós és fúvósbandákban egyaránt
- Érdemes foglalkozni Botás kellemes klarinétjátékával Elekről
- A már említett Dél-Alföldi régió
- Szabolcs-Szatmár, és a Nyírség közkedvelt fúvóshangszere, ahol az egyszerű dallamjátéktól (Tiszakóród) a modernebb akkordbontogatós "öblögetős" kalrinétozás is előfordul.
- A Jászsági népzenében hasonlóan közkedvelt,vonósbandában, és tekerőlant kettőseként.
- A Galga-mente falvaiban szintén közkedvelt volt a hangszer vonóbandában, volt prímás olyan prímás Kartalon, akinek 3 klarinétosa volt...ezt szerette :)
- A felvidék keleti részén is elvétve megtalálható a hangszer, de inkább nyugaton jellemzőbb Csallóköz, Mátyusföld vonósbandáiban (Kürt, Jóka,stb...)
- Rábaközben is nagyon kedvelték ezt a fúvós fajtát, számos felvételen lehet hallani mindkét játékstílusú klarinétost (Szany, Szil, Kapuvár,Vitnyéd,stb...)
- A Dunántúl déli részén is nagy szerepet játszott-e fafúvós a paraszt és cigánybandákban Bogyiszlón és egyes Somogy- megyei falvakban is megtalálható..
- Szlavóniai részen tambura-zenekarok mellett is megállta helyét a klarinét...
Hát így hirtelen kb. ennyi!
Tanulgass szorgalmasan :)

Kék Cinke - 2005. november 8., 8.08

Bemásolom ide is Agócs Gergely hozzászólását a Folklistáról, hátha segít:

"...tanuláshoz leginkább eredeti felvételeket ajánlanék, pl. Utolsó Óra: Alsókálosa, Garamszőlős, Kürt I, Kürt II. A kereskedelmi forgalomba került anyagokból: Székelyföldi hangszeres népzene - Homoródabásfalva, Szatmári bandák, Bársony Mihály (Mestereink sorozat), stb. A táncházas teljesítmények közül hagyományhűnek leginkább a délalföldi tekerőmuzsikát kiegészítő klarinétosok felvételei mondhatók (Borbély Mihály, Berán István, Magyar Tekerőzenekar, stb.)"

(Én úgy emlékszem, hogy a Szatmári bandák című lemezen nincs klarinét. A szerk. :)

Számel Péter - 2005. november 8., 7.10

Leginkább közismert, valamint kellő mennyiségű anyaggal rendelkező tájegység az Alföld, Csongrád, Szentes környéke. Általában tekerővel. De bizonyosan van máshol, más formában is. Örvendetes, ha valaki ezzel próbálkozik, mert kevés az érdeklődő e hangszer iránt ebben a műfajban.
SzP