Folkrádió

Fórum

Minden ami egy zenészt érdekelheti a hangszerével kapcsolatban! (vonós)

fivestrings

Új hozzászólás írásához be kell jelentkezni. Ha még nem regisztráltál, itt megteheted.

Dr.Pecze Andor - 2011. június 29., 1.59

Kedves Szabó Géza,
Időnként belátogatok a Folkrádió fórumára és észrevettem,újra felvetődnek háromhúros brácsákkal kapcsolatos kérdések,melyekre korábban igyekeztem válaszolni,legalább irányjelleggel.
Amire figyelni kell,a hangszer kifogástalan állapotú legyen.Nem tanácsos vékonyított falú (kikapart) brácsára költeni.
Amire figyelni érdemes,a hangszín,hangerő,hangok tisztasága,akkordok egyenrangúsága,játszhatóság,stb.A hangszert okvetlen át kell nézni és kipróbálni mielőtt a pénztárcát kinyitjuk.
Ámbár személyes tapasztalat,hogy még mielőtt vásárlásra szánjuk rá magunkat,legyen egy elképzelésünk,milyen hangkarakterisztika az,amit kapni szeretnénk.Ezért ajánlatos meghallgatni,kipróbálni többféle méretű (korpusz és menzúra) és hangszínű brácsát,legjobb élőben vagy felvételekről.Nem nehéz észrevenni,hogy nagyon eltérőek a hangkarakterisztikák,benyomást kapunk a hangszer érzéséről a kézben,és innentől a dolog már ízlés kérdése is.
Remélem,segítettem.

Szabó Géza - 2011. június 28., 22.11

Sziasztok, egy kérdésem lenne:
Háromhúros új brácsa (kontra)vásárlásakor mire érdemes, és kell figyelni?
Ha valaki tudja, kérem segítsen!

Dr.Pecze Andor - 2010. február 4., 18.27

trieste felhasználó kérdésére válaszom:
Kizárólag népzenei hegedülésre nem a húr márkája a kérdés,hanem a típus.
A koncepció a hagyományőrző zenészek körülményeiből ered:
kisszámú zenész régebben erősítők nélkül nagyszámú közönségnek játszott tánc alá (lakodalom,bál).Az felső szólamokban való jobb érvényesülést a hegedű kemény húrokkal nyeri (acél).

Dr.Pecze Andor - 2010. február 4., 17.56

Semmi gond,Géza.
A témában érdekeltekkel megosztanám tapasztalataim.
Többféle hangszínt el lehet érni beállításokkal egy-egy brácsánál,de népi zenéléshez elég 38-42-es méret.Nekem mintegy 20 évnyi zenélés alatt volt pár hangszerem,volt 46-os tenorbrácsám is.
3-húros kontraként,akárhogy állítgattuk,nem vette fel a versenyt tömörségben kisebb testű brácsákkal.
Ellenben 4-húros klasszikus brácsának messzemenően bevált.Miről van szó?
Egyszerűen az optimális rezonancia a klasszikus felhúrozásnál jut kifejezésre,mert arra lett építve a brácsa.Nagyobb test hosszabb rezgő húrtávval jár (az arányok megtartása végett),ebből kifolyólag a 3-húros kontrához népszerű Sonete 17-es húrok nem szólnak úgy,mint kisebb fesztávnál.
Kikapart brácsát nem ajánlatos venni.
Vonzó,mert öblösebb a hangja a has és hátlap kivékonyítottsága miatt.De idővel az anyag elfárad,a hang elmegy,a lapok sérülékenyek.Annak megéri,aki olcsón szeretne "jó" brácsát és muzsikálással többszörösen megtérül az ára,de a minőségi élettartam korlátozott.

Nagy Gábornak hegedűkkel kapcsolatos kérdésére véleményem,hogy a népzenészek általában keményebb kompozíciójú húrokat használnak.
Nincs hely jellemezni a sokféle húrokat,vannak információk az interneten.
A hangsúlyt inkább a népi hegedülés technikáira kell fektetni,attól szól népzeneszerűen,a hegedű klasszikus maradt a népzenében.Ha tervez venni,olyat keressen,ami kézenfekvő,sérülésmentes és tisztán szól.

Szabó Géza - 2010. február 1., 9.16

Dr.Pecze Andor!
Sajnálattal vettem észre, hogy a nevét elírtam, ezúton elnézést kérek figyelmetlenségem miatt!
Ismételten köszönöm a tanácsait!

Szabó Géza - 2010. február 1., 9.08

Dr.Pecze Aladárnak
Köszönöm a jótanácsokat!

Nagy Gábor - 2010. január 25., 10.27

Sziasztok! Tanácsot szeretnék kérni, szerintetek bármilyen "jobb típusú" hegedű "alkalmas" népzenéhez? Segítségeteket előre is köszönöm!

Dr.Pecze Andor - 2010. január 25., 3.26

Kedves Szabó Géza,
Brácsákkal kapcsolatos általános tudnivalókat Bartha Ágoston szájtján lehet olvasni.Személyes tapasztalatom a következő:
Bármely méretű és készítésű brácsa használható népzenéhez kontrának tánc alá,csak nem ugyanazt a hangkarakterisztikákat kapjuk 1-1 hangszernél.
Hozzáférhető piaci áron,jó minőségű brácsák különböző árkategóriában pl.Vasile Gliga műhelyében készülnek (van szájtja),vagy annak valamely "fiókműhelyében" (más név alatt).Ezek klasszikus konfigurációjú violák,többsége "valószínüleg beválik" népi zenéléshez,köszönve,többek közt,az erdélyi jó rezonanciájú faanyagnak.
42-esnél nagyobb violát nem érdemes venni.A nagyobb test kényelmetlen,3-húros kontraként általában gyengébb pl.41-42-esnél.
Mivel technikai részleten múlik a megoldás a kérdésre,ezért a válasz csak irány jellegű.Gyári hangszer még nem jelent rossz hangszert,de a lakkot jobb nem bántani.Le kell ellenőrizni a húrláb és lélek becsiszoltságát és pozícionálását,esetleg közepes kompozíciójú húrokat használni.Jó minőségű húrláb pl.az Aubert(francia).Hangszerész konzultálása ajánlott,mert a hangkarakterisztika sokban múlik az említett dolgokon.

Szabó Géza - 2010. január 11., 12.24

Sziasztok, segítsetek, ha tudtok! mi a teendő, ha a brácsa hangja túságosan rikácsoló, hogyan lehet lágyabb(de nem halkabb) hangot kicsalni belőle? Lehet, hogy túl vastagon van a lakk rajta(gyári készítésű)?

Szabó Géza - 2010. január 11., 12.08

Sziasztok, szerintetek hol találok jó hangú népi brácsát, és kb. mennyiért?

fivestrings - 2009. szeptember 13., 16.30

Keresek Schunda V.József nagybőgőt,törött nagybőgőket ,tamburabőgőt!
Minden megoldás érdekel!
Küldjön fotót a fivestrings@freemail.hu emailcímre! Köszönöm

trieste - 2009. február 8., 19.14

Sziasztok! Tanácsot szeretnék kérni hegedűhúr ügyében. Csakis népzenére használom, de ezügyben még kissé járatlan vagyok...milyen márkájú húr a legmegfelelőbb?
Előre is köszönöm!

fivestrings - 2008. december 27., 17.16

http://www.vatera.hu/item/view/index.php?cod=116241321&adult=1

Cserhalmi Gabor - 2008. július 15., 12.57

Sziasztok.Holvagytok fujarasok.Masfel eve jatszom fujaran.Az eredetirol keszitettem nehany masolatot egyenlore csak pvc bol G-s es A-s fujarat.A kovetkezo ugyis bodzabol lesz...

Pap Endre - 2008. június 20., 2.11

Meg lehet csinálni. Vidd el szakemberhez, annak biztosan nem fog gondot okozni egy ilyen javítás!

Simon Gergő - 2008. május 31., 20.40

No mindegy, a technika ördöge meghiúsította tervemet.

Simon Gergő - 2008. május 31., 20.03

Remélem, most látszik a kép.

Simon Gergő - 2008. május 31., 19.48

Kedves Zenészek!

Segítségeteket szeretném kérni,ugyanis súlyos problémám akadt a hegedűmmel. Voltam olyan ügyes, és leejtettem, ezáltal egy hosszanti repedés keletkezett a hangszer hátlapjába. Tanácsot szeretnék kérni, mit lehet kezdeni egy ilyen hibával. Lehet egyáltalán még javítani? Ha igen, hogyan. Kíváncsi vagyok, érdemes-e egyáltalán még foglalkozni vele. Azért még nem szeretnék keresztet vetni rá... Még szól, csak megváltozott (igencsak megváltozott) a hangja.
Mellékelek róla egy képet, hogy azért látszódjon a sérülés.

Simon Gergő

fivestrings - 2007. szeptember 9., 23.08

Sziasztok!
Én készítek vonós hangszereket ,nem erdélyi fábol!! (Osztrák és Magyar )
Specialitásom a nagybőgő ,de már sok kisebb hangszereket is készítettem és javítottam. Jelenleg is több zenekarnak javítok.
Egyébként zenész vagyok ,a műhelyem pedig a belváros szívében van Budapesten.
Amit itt keresek az az ,hogyha volna esetleg eladó tambura nagybőgője eladó valakinek , vagy pedig kisbőgője.Ilyet szívesen vennék vagy cserélnék ,esetleg javításba átalakításba be tudnám számítani.
Minden megoldás érdekel ,gondolom titeket is!
Itt az elektronikus levélcímem : fivestrings@freemail.hu

ps: sziasztok