Folkrádió

Fórum

Ehhez a hangszerhez kellene segítség

Ribóczki Béla

Új hozzászólás írásához be kell jelentkezni. Ha még nem regisztráltál, itt megteheted.

Péter - 2010. június 3., 21.20

Kedves Mindenki!

A most bajbajutott árvízkárosult embereknek kérem mindenki segítségét aki, ha mással nem is legalább adománnyal segítse Őket!

Tudom sokan nem érzékeljük, hogy mekkora a baj ot ...tovább »t ahol árvíz van, mert nem bennünket érint, de higgyétek el azok az emberek akik mindennap megküzdenek a vízzel nem tudnak mástól segítséget kapni csakis Tőlünk, ezért kérek mindenkit, hogy segítse a bajbajutott embereket legalább ennyivel!

Telefonszámok a következőek:

Vezetékesről hívható: 1752
Mobilról hívható: 1749

1 hívás díja 250 Ft.

Köszönöm mindenki segítségét!

Ha tudjátok másoljátok fel légyszíves!

Bertók Márton - 2010. június 3., 9.24

Hali!

Egy kérdésem lenne:
egy D kavalon milyen hangok vannak? Mi a hangsora? D-ről indul, oké, de a többi? mert azt hallom, hogy semmiképpen nem sima dúr vagy moll hangsor:)

hegza - 2009. június 16., 11.18

Kedves Gábor, leszögezném, hogy mégha a kaval - aminek erőst nagy szakemberének nem is mondtam magam - vitatható is, de a 6 lyukú furulyát pl semmiképp nem gondolom a Balkán felől átvett hangszernek. Úgynézem valami nyelvtani, vagy szerkezeti gübü került csak abba a mondatomba alább, ami bár csak egy zárójeles megjegyzés, de valóban úgy érthető, mintha ezt írtam volna... :( Még cseppet az is keveredik most visszaolvasva, hogy mikor esik szó a hangszer(ek)ről s mikor a rajtuk játszott zenéről.
A moldvai csángók énekelt hagyatéka az tiszta sor, magam csak azért nem hoztam szóba, mert itt kifejezetten hangszeres témában, furulyás játéktechnikáról diskuráltunk. Különben nagyon lényeges!
Viszont mindenkinek ajánlom figyelmébe azt az mp3-ban letölthető hanganyagot, ami a moldvai csángómagyarok zenei hagyományait járja körül tudós emberek s gyakorló muzsikusok részvételével pont ebből a szempontból, hogy mi benne a magyar s mi nem:
http://moldvahon.hu/kiadvany/20/mi_a_magyar_a_moldvai_nepzeneben.html

dr. Nemes Gábor - 2009. június 16., 9.29

Kedveseim!

Csak annyit tennék hozzá, hogy a néprajztudomány mai állása szerint semmilyen észérv nem támasztja alá, hogy a furulya és a kaval balkáni, vagy éppen román eredetű lenne.

A hatlyukú furulya az egész magyar nyelvterületen elterjedt és használt hangszer, a kaval pedig -éppúgy mint a koboz- belső-ázsiai ősökre tekint vissza. Csak annyit tennék ehhez hozzá, hogy pl. a kirgizek is a mai napig használnak egy pengetős hangszert, aminek kobuz a neve...
A kavalon megszólaló viszonylag kevés táncdallam a magyar népzene igen régi rétegéhez tartozik (pl. a gergelytánc), illetve nagyon közeli rokonságot mutat a moldvai (nemcsak román...) dudások által is játszott ősi aprájazenékkel (pl. öves, juhos). A románca meg az ún. rókatánc dallam moldvai változata.

Az, hogy két nép együtt él, és hatnak egymás zenei kultúrájára, még nem jelenti azt, hogy az egyik vesz át mindent a másiktól. Én elképzelhetetlennek tartom, hogy a 14-15. századtól kezdve betelepített oláhok hoztak volna mindent magukkal, amit aztán az addig műveltség nélküli magyarok átvettek. (Bocs a túlzásért.) A moldvai zenével kapcsolatban pedig ugyanaz érvényes, mint az összehasonlító nyelvészettel: ha a magyar, török, manysi, finn stb. nyelvet össze akarjuk hasonlítani, nem a mai (értsd pl.: 200 évvel ezelőtti) formájukban kell ezt megtenni. Éppígy nem lehet mérvadó a 20-30 évvel ezelőtt pl. a rádióból átvett és részben folklorizálódott dallamokat vizsgálni, és ezáltal románnak minősíteni a moldvai népzenét. Különösképpen igaz ez abban a tekintetben, hogy a moldvai táncok és táncdallamok egy jelentős része, gondolok itt a körtáncokra, akár reneszánsz udvari gyökerekkel is rendelkezhet.

Érdekes módon nagyon kevés szó esik az énekelt hagyatékról, amiben érdekes módon szinte csak régi stílusú magyar dallamokat találhatunk, szervesen illeszkedve az egységes magyar zenei nyelvhez és népköltészethez. Ajánlom pl. Miklós Gyurkáné Szályka Rózsa klézsei énekes anyagát, amit Kallós Zoltán gyűjtött a 60-as években. Továbbá fontos elmondani, hogy ezek a dallamok szinte kivétel nélkül eljátszhatók kavalon, mi több, a legtöbb énekelt dallam hangsora egybeesik a kavaléval.

Másrészt furcsállanám, hogy a moldvai csángók, akik évszázadokon keresztül többé-kevésbé intakt formájában őrizték meg a magyar néphagyományt, méghozzá az egyik legrégebbi formájában, mindent csak úgy átvennének. Szóval csak óvatosan.

Még néhány megjegyzés a balkáni témához:
1. Attól, hogy van két 7/8-ados ritmusú tánc, még nem lesz az adott tájegység zenéje balkáni eredetű.
2. Az a 7/8-ad nem is annyira 7/8, mert a GYŰJTÉSeken egyértelműen hallható, hogy inkább egy 4/4-be hajló 3/4-ről beszélhetünk. A véghangsúlyozás (ta-ta-TÁÁ-ra-ta-ta-TÁÁÁ) a megannyi helytelen budapesti táncházas gyakorlat eredménye. Amúgy metrumot adni a magyar népzenében kizárólag didaktikus okokból elfogadható, hisz a gyimesi lassú magyaros, vagy épp a mezőségi csárdások, cigánytáncok, szökősök is csak hozzávetőlegesen esnek bele a metrumszámok egzakt rendszerébe. Egyszerűen arról van szó, hogy -mint ahogy a magyar nyelv maga is ütemhangsúlyos- a magyar népzene, legalábbis a régies játékmódban igenis asszimetrikus, ez a felvidéki dudások játékstílusától a székelyföldi prímásokéig, mindenütt megfigyelhető. (Ha nagyon akarunk túlozni, a szováti nénik énekeit is lejegyezhetjük 9/16-ban.)
3. Ja, hogy a bolgároknál is van kaval? Hát igen, de egyrészt az a hangszer más, mint a moldvai, annak nem őse, hanem valószínűleg egy közös nevű ősből kialakult másik népi hangszer (hol volt a közös ős?, ki vizsgálta meg behatóan az emlegetett "átvételek" irányát?). És ne feledjük, hogy a bolgárok is türk eredetű nép. Annyi a különbség, hogy ők idejekorán elszlávosodtak és szláv nyelvet beszélnek. Ez épp olyan, mint ahogy a magyar is türk eredetű nép, viszont -a nyelvtudomány jelenlegi álláspontja szerint- finnugor nyelven beszél, de a kultúra maradt...

Amúgy attól, hogy a furulyák egyszerűbben kezelhető hangszernek tűnnek, mind a technikába, mind a játékstílusban van mit megtanulni. Népzenei előképzettség és gyakorlat nélkül nagyon bajos a kezdeti nehézségeken túljutni, ezért érdemes keresni egy jó és hiteles tanárt, aki egy-egy óra alkalmával átsegíti a tanulót a kezdeti nehézségeken, aki így megkímélheti magát a zsákutcáktól, vagy a később már csak nehezen korrigálható hibás technikai és stiláris berögződésektől.
És hallgassatok gyűjtést, rengeteget! Tudjátok, tiszta forrás...
Jó furulyázást!


dr. Nemes Gábor
állatorvos, népzenész

Takács Gergő - 2009. május 23., 11.29

Helló!
Sajnálattal láttam hogy "Tűlevél" levette a videóit.
Meg tudja valaki adni nekem "Tűlevél" elérhetőségét?
e-mail címem: apnoegergo @ freemail.hu

Papp Gergely - 2009. február 23., 19.35

http://www.youtube.com/user/tulevel ennek az embernek a honlapján volt fent a fogástáblázat de ahogy nézem már megszünt. Viszont az egyik videója információjánál ott van leirva.

endru - 2009. február 23., 18.04

http://www.moldvai.extra.hu/

Szerintem érdemes megnézni. (: Dalszövegek, kották és még sok más. Most találtam rá egészen véletlenül.

Juhász Krisztián - 2009. február 23., 13.21

Üdv!
Gondoltam leírom, hogyan próbálkozom furulyán és kavalon tanulni, hátha egyrészt segítek valakinek, másrészt megmondjátok, hogy jó,vagy rossz úton járok e...Nos, sok éve hallgatok már furulyás dalokat,táncokat rengeteg helyről,de kb 2 éve próbálkozom magam is játszani.Zenei előképzettségem,gyakorlatilag kimerül abban, hogy már láttam kottát,ill. 15 éve táncolok és magamra szedtem némi zeneiséget is.Szóval kottával nem tudok sokat kezdeni,maradt tehát, hogy hallás után próbálom lemásolni a dallamot.Ez ugye iszonyatosan nehéz,nem is sikerül 100%-osan szinte soha,de a próbálkozások során sokat tanultam a fúlyás erősségekről, a ritmusokról ill. úgy érzem, hogy elég jól rá állt a kezem.A filmekről is sokat lehet ellesni fogásmódokról stb. de a lényeg, hogy fújni kell, nagyon sokat, rengeteget, e nélkül nem megy...Rá kellet jönnöm, hogy van amit segítség nélkül nem fogok tudni megtanulni.Ilyenkor azért nem árt egy zenéhez értő ismerős,vagy netalán tán olyan, aki furulyázik\kavalozik.Szerintem fontos leszögezni, hogy ki miért vesz furulyát a kezébe.Nekem csak egy hobbi, amit nagyon szeretek.Van benne sikerélményem és kimeríthetettlen kincses tára van.Viszont tudom, hogy sosem fogok úgy játszani,hogy tudom is én, Cd-m legyen.Alkalmanként elpötyögök egy-két táncot egy táncházba a barátaimnak, akik nem vágnak földhöz,ha néha mellé fogok kicsit.Színpadon talán majd egyszer fújhatok,de nem dől össze a világ, ha nem.Mindenesetre ajánlom mindenkinek ezeket a hangszereket,csak az kell hozzá,mint minden máshoz(bár klisé):Kitartás,kíváncsiság,jókedv,szeretet.
Én továbbra is próbálkozom...
MInden jót!
J.K.

Tamás Kriszta - 2009. február 23., 12.39

Engem érdekel a link. Megteszed, hogy elküldöd a liket. Nagyon megköszönném. :)

Papp Gergely - 2009. február 22., 19.27

Sziasztok
Nekem is van fogástáblázatom az internetről, ha valakit érdekel megkeresem a linket. Kottáim is vannak,de azok fénymásoltak. Tudtommal egyetlen könyv van ami a kavallal foglalkozik (de az is csak fejezet szintjén) http://www.nepzeneiskola.hu/mohada.htm Viszont ez a könyv nem kapható sehol sem újonnan csak max használtan vagy bent van a szabó ervinben. Ehhez van egy cd is, amire fel vannak fújva a könyben lévő kották. Ebből a könyvből vannak nekem is fénymásolt kottáim. Ahhoz képest hogy ennyire fel vagyok szerelve, nyár óta képtelen voltam megtanulni minimális szinten kavalozni. Nem tudnátok információt adni, hogy nulla ének-zenei tudással, hogy lenne érdemes tanulni, vagy kit kéne megkeresnem?
Tényleg ti vagy (önök) mennyire vagytok képben a témában?

endru - 2009. február 22., 18.18

A fogástáblával kapcsolatban tényleg az a lényeg, amit Márton mondott, de ha valakinek kell tudok küldeni.
Nekem is kavalos kottákra lenne szükségem, vagy legalább kiadványokra, füzeteknek a címére amikben ilyesmire lehet bukkanni.
Előre is köszönöm a segítségeteket!

Juhász Krisztián - 2009. február 19., 19.56

Köszönöm Hegza!

hegza - 2009. február 19., 14.19

Előre bocsátom, továbbra sem kifejezetten a kavalról írok.
Nem biztos, hogy pontosan értem a kérdést, de annyit mondhatok, hogy a magyar népzenében a népi furulyákon alapvetően a hangsúlyozást az ének (szövegéneklés) - és annak (adott tájnyelv szerinti) prozódiája - határozza meg. (Mondjuk épp moldvai kavalon - ami eleve balkáni eredetű hangszer - /de a moldvai furulyra is/ erőssen sok az idegen, balkáni, román táncdallam, amihez meg nincs is magyar szöveg.)
Az adatközlő furulyások különben gyakorlatilag éneklik is közben magukban a dallamhoz használatos szöveget (ha nem tánc alá fújnak direkt hosszan, akkor gyakran épp annyi versszakot játszodnak ahány van az áltakuk ismert szöveg szerint...) Tehát a furulyajátékuk is a szöveg hangúlyozását adja vissza alapvetően.
http://www.youtube.com/watch?v=3TxWfgxErnA

Egyébként, hogy "állandó hang" avagy "alaphang" az inkább úgy értendő, hogy direkte nem dünnyög valami konkrét dallamot, pláne nem az épp fújt dallamot követi, de egy attól független amolyan "külön szólam féle" is kijöhet akár, ez nem csak dialektus, de adatközlő függő is... Ahogy az ember játék közben a szájüregével es intonál, úgy közben azzal együtt a dünnyögés hangmagassága is megváltozhat, sőt! Talán ebben hallatszik is elég jól:
http://www.youtube.com/watch?v=dgFepM4qDJ8

Egy tanulónak semmiképp nem mondanám azt, hogy ő "szubjektívnek tekintheti" a hangsúlyokot, mert erőssen nem lesz stílusos a játéka amig nem érez rá elég jól, ámde az adatközlőknél ejsze lehet benne szubjektivitás es - persze a fent írtakkal egyetemben mindenkéápp.

Juhász Krisztián - 2009. február 18., 14.14

Üdv!
Köszönöm a segítségeteket,n agyon hasznosak a kapott infók! Még az lenne a kérdésem a dünnyögéssel kapcsolatban, hogy - értem én, mire szolgál, illetve, hogy nagyban a játék része - a furulyás/kavalos játékában szubjektív-e, hogy mikor hogy morogja, nyomja meg a hangsúlyokat, vagy ezek a különböző dallamoknál meg vannnak határozva, és ha igen, mennyire?
Köszönöm!
J.K.

Solymosi Márton - 2009. február 18., 13.31

a dünnyögésről.
végig az alaphangot kell dünnyögni.
egyrészt ez már önmagában egy kíséret, olyasmi mint a dudánál az a síp, ami végig ugyanazt a hangot fújja. a ritmizálás elég fontos, tehát jól meg kell nyomni a hangsúlyos hangokat.
a dünnyögésnek (és a befedésnek) köszönhetően a kavalon újabb felhangok szólalnak meg, magyarul a színesebb, teltebb hangzást érhetünk el. és ez persze hangerőben is előre lépést jelent , tehát táncházakban szinte csak így játszanak.

Bánfi Ferenc - 2009. február 12., 18.52

Furulyást keresünk!

Budapesti székhelyű, aranylemezes, folk-rock zenét játszó együttes megbízható furulyást keres. Olyan zenész jelentkezését várjuk, aki vállalja cd-ről a dalok gyors betanulását, a hétvégi próbákon való részvételt, jó minőségű saját hangszerrel/hangszerekkel rendelkezik s a koncerteken felkészülten tud megjelenni.

Budapesti, vagy Budapest környékiek előnyben!

Ajánlatunk:
• március közepétől kezdődően 40-50 idei fellépés
• rangos hazai fesztiválokon szereplési lehetőségek
• az ősszel megjelenő legújabb nagylemezen való részvétel
• fix fellépési díjak, teljeskörű managelési háttér
• Bp-ről buszos utaztatás a koncerthelyszínekre (..és vissza)
• profi zenészek közt jó hangulatú csapatmunka
• hosszútávú lehetőségek

Jelentkezéseket várjuk az alábbi telefonszámon:
06 70 56 382 56 -Bánfi Ferenc
vagy emailen: b.bobo1@freemail.hu

hegza - 2009. február 12., 18.00

Krisztián, nézd sze meg Ségercz Feri blogját, noha tudtommal még feljesztés alatt áll:
http://ro.netlog.com/segerczferi/blog/blogid=660240#blog
Nem kifejeztten a kaval a témája, hanem pásztorfurulya de ebből a szempontból nincs ennek jelentőssége.

(Különben úgyhiszem a stílusos játékot nem tanulod meg internetről sehogysem, mindenképp kell aki személyesen segítsen!)

Juhász Krisztián - 2009. február 12., 17.07

Üdv!
Az érdekelne,hogy mennyire meghatározott a "dünnyögés"?Csak a ritmus a lényeg és , hogy rezonáljon a kaval,vagy nem mindegy, hogy milyen hangal dünnyögünk?
Köszönöm
Minden jót!

Solymosi Márton - 2009. február 9., 23.51

Fogástáblázat...
nem kell, elmagíarázom a kaval fogásait pár sorban:
mindent lefogva, gyengén megfújva szólal meg a legmélyebb hang...
alulról kezdjük egyesével felengedni az ujjainkat, így egyre magasabb hang szólal meg.
ha csak a legfelső lyuk van lefogva, akkor az ugyanaz, mintha az összes le lenne fogva, csak picit erősebben fújnánk meg.
ugyanis a kavalt, mint a furulyát, át lehet fújni. ez azt jelenti, hogy adott fogás más más fúváserősség esetén más hangmagasságban szólal meg.
ennyi, a többire rájöttök, csak kisérletezgetni kell.
kottákat majd kerítek...
egyébként kotta szempontjából nem számít, hogy milyen kavalon játszunk, ugyanúgy kell lefogni, csak ugyebár más hangmagasságban szólal meg az adott fogás.
a kavalt érdemes parafinolajjal, vagy valami hasonlóval kezelni.
remélem, tudtam segíteni, ha van még kérdés, rendelkezésre állok.
minden jót!

Türk Ferenc - 2008. január 8., 23.08

Hali!
Keresem a gergelytánc, a rókatánc, bulgárjánszka kottákat, fogásokat D-s kavalra. Ha valaki tudna segíteni, az jó lenne. Még igencsak kezdő vagyok.
Előre is köszi!

Ribóczki Béla - 2008. január 3., 16.13

Szükségem lenne egy fogástáblára, és hozzá való kottáknak is örülnék!
És még egy kérdés (mivel még kezdő vagyok a fúvós hangszerekhez) kell-e valamivel "ápolni" a hangszert?