Értékteremtés, értékőrzés és élményszerzés

A játékok évszázadokon át segítették a gyerekeket az életre való felkészülésben. A népzene, a néptánc, a népi játékok óriási lehetőséget nyújtanak a gyerekek zenei és mozgáskultúrájának fejlesztéséhez, személyiségük formálásához. Az Így tedd rá! program a játékok által segíti a gyermekek fejlődését és harmonikus életének kialakítását. A program célja, hogy játékos formában, a hagyományos népi játékok segítségével fejlesszék a gyermekek mozgáskészségét, miközben észrevétlenül sajátítják el a magyar néptánc alapjait.

A nagyberegi születésű Jaró Klaudia életét már gyermekkorától meghatározza a népzene, a néptánc. Az Így tedd rá! népi játék és néptánc módszertana program kárpátaljai vezetőjeként a legkisebbeknek közvetíti hagyományos értékeinket. Ismerjük meg őt!

– Mit lehet tudni Jaró Klaudiáról?
– Nagyberegen születtem, az elemi iskolát is ott végeztem, majd a Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnáziumba nyertem felvételt. Ezt követően az Ungvári Közművelődési és Művészeti Koledzs koreográfia szakán tanultam tovább. Azóta is célom a különböző tájegységek táncainak tanulása, továbbadása.

– Hogyan alakult ki a néptánc iránti szeretete?
– Gyermekkorom óta táncolok. Mindig azt mondták, hogy a színpadon nőttem fel. Ez az életérzés kísér a mai napig. Óvodás voltam még, amikor szüleim beírattak az első tánccsoportba, amiért azóta is hálás vagyok. Korábban nem tudatosan fordultam a népi kultúra felé, de ez idővel megváltozott, és ma már határozottan ezt képviselem, az önkifejezésem egyik eszköze lett.

– Hogy lett az Így tedd rá! program kárpátaljai vezetője?
– 2017-ben szülői kérésre kezdtem néptáncot oktatni óvodásoknak Nagyberegen. Ehhez azonban nem volt megfelelő képzettségem, így az interneten különböző fórumokból tájékozódtam. Találtam videót egy Így tedd rá! foglalkozásról, ami alapján elkezdtem dolgozni a kicsikkel. Még abban az évben Balatoni Katalin, a program ötletgazdája és kidolgozója Beregszászban tartott egy továbbképzést, akivel én már korábban felvettem a kapcsolatot, és arra kértem, hogy tartson nekünk Nagyberegen is egy foglalkozást. Az akkor átélt élmények meghatározó részei voltak annak a közös útnak, ami ezután kezdődött. Ezt követően Balatoni Katalin arra kért, hogy csatlakozzak hozzájuk foglalkozásvezetőként, amire örömmel mondtam igent. Az én szívemet is betöltötte ez a világ, és azóta is rendületlenül hiszek abban, hogy ez az út vezet közelebb a gyerekekhez is.

– Ez a munka folyamatos képzést is igényel.
– Valóban, soha nincs megállás. Mind szakmailag, mind emberileg nagyon fontosak a továbbképzések. A program főbb képzései: a kisgyermekkori játékos-táncos mozgásfejlesztés, az ünnepek a néphagyományban, a komplex fejlesztőpedagógia népi játékkal és néptánccal. A korosztályi sajátosságoknak megfelelő játékok segítségével észrevétlenül fejlődik a gondolkodás, bővül a szókincs, fokozottan fejlődik a kudarctűrés, az önfegyelem, az empátia, javul a ritmusérzék, a térbeli tájékozódás, a finommotorika és sok más egyéb. 

– Milyen korosztállyal dolgozik?
– A legfiatalabb a 0-3 év közötti korosztály, akik természetesen az anyukájukkal vesznek részt a foglalkozásokon, nemrég csatlakozott hozzánk a legkisebb, négyhónapos baba. Ezenkívül van még kis- és nagycsoportos foglalkozás óvodás korosztálynak és kisiskolásoknak is. Emellett Nagyberegen a Tulipán Néptáncegyüttest is évek óta vezetem, ott iskolás korosztállyal foglalkozom. Így tedd rá! foglalkozásokat Nagyberegen tartok, ahol jelenleg három csoportom van, emellett Badalóban, Beregszászban és Munkácson is vezetek csoportokat. Így mindenféle korosztállyal dolgozom.

– Hogyan lehet a piciket lekötni?
– Sok színes eszközünk van, ami erre a célra is nagyon jó, valamint a folyamatosan változó játékok fenn tudják tartani a figyelmet és a fegyelmet is. A legkisebbekkel, ahol az anyukák is jelen vannak, ölbeli játékokat játszunk, mondókázunk, simogatunk, tapsolunk, ölelünk, kúszunk, mászunk, hintáztatunk.

– Mit jelent személy szerint önnek a program?
– Számomra nagyon sokat jelent ez a szemlélet, ez a világ, és azok az emberek is, akiket ezáltal ismertem meg. Fantasztikus barátokat kaptam, és azt hiszem, sokat fejlődtem. Valamint rengeteg pozitív visszajelzést kapok szülőktől is, gyerekektől is. A tanult táncok, dalok tovább élnek az otthoni mindennapokban is, amire nagyon büszke vagyok. Egyébként nagyon hiányoznak már a gyerekek, a karantén időszak alatt nem tudtunk találkozni, de reméljük, hogy hamarosan rendeződik ez az állapot.

– Úgy tudom, a húga is a nyomdokaiba lépett…
– Így van, és nagyon büszke vagyok rá. A Nyíregyházi Művészeti Szakgimnázium első évfolyamát végezte most. Egyébként ő is gyermekkora óta táncol, valamint a foglalkozásokra is szívesen eljön velem, magával ragadta őt is ez a világ.

– Milyen további tervei vannak?
– Magyarország több pontján működik már Így tedd rá! munkaközösség. Ezt szeretnénk népszerűsíteni Kárpátalján is a közeljövőben. Ez egy pedagógusoknak szóló szakmai közösség lenne közös ötleteléssel, tanulással, játékokkal, táncokkal… Értékteremtés, értékőrzés és élményszerzés – ez a mottónk, s eszerint szervezzük a munkánkat is.

– Sok sikert kívánunk a további munkához!

Kurmay Anita

text