Szól a kakas már

Előadó:

Muzsikás együttes, Sebestyén Márta, Farkas Zoltán "Batyu"

Etnikum:

zsidó

Felvétel helye:

Zeneakadémia, Budapest

Szöveg

  • szól a kakas már
    majd megvirrad már
    zöld erdõben sík mezõben
    sétál egy madár

    micsoda madár
    micsoda madár
    kék a lába zöld a szárnya
    engem oda vár

    várj madár várj
    te csak mindig várj
    ha az isten nekem rendelt
    tied leszek már

    mikor lesz az már
    mikor lesz az már
    jiboné hamik dosi
    cion tömalé
    akkor lesz az már

Leírás

Az összeállítás stúdiófelvétele hallható a magyar zsidó népzenét bemutató CD-nken, amelyik 1992-ben jelent meg Szól a kakas már címen. Ott ezt írtuk: ,,Móricz Zsigmond említi az Erdély trilógiájában, mint Bethlen Gábor, a nagy erdélyi fejedelem kedves dallamát. A `Nagy fejedelem` személye, és az Erdélyi Fejedelemségnek a korabeli Európában még szokatlan türelmes vallási politikája fontos szerepet játszott az erdélyi zsidó kultúra folyamatos fejlõdésében. A dal a legenda szerint a nagykállói szent rabbi, Reb Eizik nótája volt. Szabolcsi Bence, a világhírû zenetudós idézi egyik tanulmányában: `Taub Eizik 1780 körül került Nagykállóra melamednek (tanítónak) a nagykállói rasekol gyerekei mellé, s ott késõbb rabbi lett. A költõi lelkû, természetszeretõ pap a legenda szerint mezei sétája közben hallotta a dalt egy pásztorgyerektõl, s egy belsõ hang ellenállhatatlanul ösztönözte õt annak megtanulására. Megvette hát a dalt két aranyért. Abban a pillanatban, amikor a vásárt megkötötték, a rabbi megtanulta a dalt, a pásztorgyerek meg elfelejtette. Azóta a felvidéki zsidóság magáénak érzi a nótát, és zsoltáros virrasztásai, s egyéb vallásos ünnepei alkalmával mindenütt énekli, mivel annak szövegébõl Messiást váró, allegorikus értelmet érez ki.` A dal a magyar nyelvterületen általánosan ismert, sokszor vegyes magyar-héber szöveggel. A darab elején és végén hallható lassút Gheorghe Covacitól tanultuk, aki az apjával ezt Purimkor muzsikálta.­­ (részlet a lemez kísérőfüzetéből)