Folkrádió

Köszönöm édesanyámnak

előadó:
Téka együttes
előadásmód:
ének, hegedű, brácsa, bőgő
műfaj:
keserves
etnikum:
magyar
település:
Szék
vármegye:
Szolnok-Doboka
tájegység:
Észak-Mezőség (Mezőség)
nagytáj:
Erdély
felvétel helye:
Yellow Stúdió
felvétel időpontja:
1998. február 12-17.

Szöveg:

Köszönöm édesanyámnak,
Köszönöm édesanyámnak,
Hogy felnevelt katonának,
Hogy felnevelt katonának.

Ha édesanyám nem lett volna,
Katona sem lettem volna,
De még akkor béíratott,
Mikor bölcsőmbe ringatott.

Csicset adott, elaltatott,
Csicset adott, elaltatott,
Mégis katonának adott,
Mégis katonának adott.

Csálják az erdei utat,
Csálják az erdei utat,
Viszik a szegény fiúkat,
Viszik, viszik szegényeket
Szegény magyar legényeket.

Album:

Huszárgyerek, huszárgyerek

szerkesztő:
Havasréti Pál
kiadó:
Téka Alapítvány
kiadás éve:
2001
gyártási szám:
TVM 116

Katonadalok az 1848-as szabadságharc 150. évfordulójának emlékére.

Téka együttes:
Vizeli Balázs - hegedű, ének
Porteleki Zoltán - cimbalom
Lányi György - kontra, duda, ének
Tárnoki Beatrix - ének
Havasréti Pál - bőgő, tekerő, dob, ének

Vendégmuzsikusok:
Fülöp Zsuzsanna - ének
Sándor Csaba - ének
Berán István - furulya, tárogató, klarinét, töröksíp, ének

A felvétel a Yellow Stúdióban készült 1998. február 12-17.
Hangmérnök: Sándor Csaba
Zenei szerkesztő-rendező: Havasréti Pál

A Téka együttes, mely 1976-ban alakult Budapesten, hangszeres magyar népzenét játszik, autentikus stílusban, az eredeti hangzásvilág megőrzésére és megismertetésére törekedve. Nevük is e cél jegyében fogant.

A katonadalok szövegei a nép ítéletét tartalmazzák a korról, - tartja az etnográfia. Mint szövegműfaj, a törökvilág vitézi énekeinek folytatása. Kezdete talán az osztrák-magyar állandó hadsereg létesítése (1715) körül van. A szövegek túlnyomóan a bánat hangján tartalmazzák a kényszerű katonáskodás lírai reflexióit a tavaszi sorozástól (regrutanóták) a laktanyai kiképzésen át (menetdalok) a leszerelésig, általában az otthontól való elzártság panaszával. Zenei szempontból nem önálló kategória, hanem egyéb dallamok átszövegezése; egyetlen zenei szerepe, hogy 1914-től az új stílusnak óriási fellendülést adott, mint legnépszerűbb téma.